Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

Bpost: kan nieuwe strategie voor ommekeer zorgen?

Bpost: kan nieuwe strategie voor ommekeer zorgen?
10 jun 2025 om 13:03

Bpost: kan nieuwe strategie voor ommekeer zorgen?

  • #Reshape2029 vorige week voorgesteld
  • Focus komende jaren nog meer op pakjes
  • Winststijging vooral tegen 2027 verwacht

Bpost presenteerde vorige week haar nieuwe strategie #Reshape 2029 voor de komende jaren. Met deze strategie wil de nieuwe ceo Chris Peeters, aangesteld eind 2023, de komende jaren de dalende trend omkeren en de winst opnieuw doen stijgen.

Uitdagende omstandigheden

De resultaten van Bpost staan al enkele jaren onder druk omwille van de structureel dalende postvolumes, een trend die ook de komende jaren zich nog zal verder zetten. Die dalende volumes kunnen gedeeltelijk opgevangen worden door kostenbesparingen en hogere prijzen, maar ook daar zijn grenzen aan. Bpost trok daarom al jaren geleden de kaart van de pakjesbezorging als tweede kernactiviteit van de groep, want dit was wel een groeiende markt.

Die activiteit werd ook buiten België uitgebreid met grote overnames van o.a. Radial (2017) in de VS en Staci vorig jaar in Frankrijk. Die strategie was wel niet zonder risico’s, want Radial presteerde de laatste jaren niet zoals verwacht: door de scherpe concurrentie op de markt verloor het een aantal klanten, waaronder Amazon, en moest Bpost eind vorig jaar een waardevermindering boeken op Radial van € 299,4 miljoen.

Door de krimpende omzet zal Radial waarschijnlijk zelfs verlieslatend zijn dit jaar. De overname van Staci was wel duur (€ 1,3 miljard), en verhoogde zo de schuldgraad aanzienlijk, maar het bedrijf (actief in pakjesbezorging tussen bedrijven) groeit wel en is duidelijk winstgevend met bedrijfswinstmarges van boven 10%.

#Reshape 2029

De nieuwe strategie heeft als ambitie om  nog meer een expert te worden in logistiek voor pakjes de komende jaren. Door die logistieke activiteiten verder uit te breiden zou tegen 2027 de omzet moeten stijgen naar € 5 miljard, en de bedrijfswinst (EBIT) herstellen van € 225 miljoen vorig jaar  naar € 275 miljoen.

 

De belangrijkste bijdrage aan die winststijging moet de komende jaren dus komen van 3PL, de logistiek voor pakjes voor externen, waarbij de integratie van Staci de winstmarges moet opkrikken.

Daarnaast moet ook Radial terug winstgevend worden door een nieuw gestandaardiseerd “fast track” aanbod, waarmee ze meer gaan mikken op de kleinere en middelgrote ondernemingen en ook de buiten de traditionele e-commercebedrijven, waar de concurrentie minder groot is.

De eerste resultaten zijn alvast positief, want na vijf maanden hadden ze zo al 53% van het geplande aantal nieuwe klanten voor het eerste jaar gehaald. Het valt natuurlijk nog af te wachten of die trend zo ook de komende maanden zal blijven verderzetten.

De Belgisch/Nederlandse post- en pakjesactiviteiten (BeNe Last Mile) wil men tegen 2027 qua omzet opnieuw op het niveau van 2024 hebben, met een EBIT-marge tussen 2,5% en 3,5%. Dat lijkt niet heel ambitieus, maar met een verder dalend postvolume, stijgende kosten en de dreiging van het verlies van nog meer overheidscontracten, zal dit al een hele opgave worden. Bpost plant hier nog verdere kostenbesparingen en gaat proberen om meer inkomsten uit B-to-B te halen, waar nu al pilootprojecten voor een aantal nieuwe initiatieven lopen.

Goede strategie, maar uitvoering cruciaal

Met deze strategie neemt Bpost de juiste keuzes, maar ze realiseren wordt niet evident. Zo is de ambitie om de marges bij 3PL gevoelig op te krikken niet gemakkelijk, zeker niet in de Amerikaanse markt gezien de hevige concurrentie en overcapaciteit die daar is.

In de Belgische markt valt nog af te wachten of nieuwe kostenbesparingen gemakkelijk gerealiseerd kunnen worden, want in februari was er al twee weken een staking van het personeel tegen een geplande reorganisatie van de verdeelrondes. De vraag is ook of die acties niet tot klantenverlies zullen leiden.

Het management verwacht bovendien de grootste effecten van haar plan pas in 2027, de vooruitgang dit jaar en volgend jaar dus beperkt zou moeten zijn.

Dit, gecombineerd met het feit dat de doelstellingen niet gemakkelijk gehaald zullen worden, doet ons denken dat dit plan op korte termijn waarschijnlijk onvoldoende is om het aandeel een echte boost te geven. Daarvoor zullen beleggers eerst tastbare resultaten willen zien dat de winstdaling effectief gestopt is.

Koers BPOST Sa

*

Altijd op de hoogte van de laatste Ontwikkelingen op de beurs!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis niks!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.