Colruyt ziet jaarwinst met ruim 30 procent dalen

(ABM FN) Colruyt heeft de jaaromzet licht zien stijgen in het afgelopen boekjaar, dat eind maart afliep, terwijl de nettowinst met meer dan 30 procent daalde. Dit heeft de Belgische supermarktketen dinsdagavond nabeurs bekendgemaakt.
Colruyt sloot het boekjaar 2021/22 af met een omzetstijging van 1,2 procent tot 10,05 miljard euro.
Zonder de brandstofverkoop en de volledige consolidatie van de nieuwe entiteiten, daalde de omzet echter met 2,0 procent.
De groep uit Hal had last van volumedruk nu de coronamaatregelen werden ingetrokken. En ook de stopzetting van de non-foodverkoop op de website Collishop sinds oktober 2020 drukte de omzet.
Het marktaandeel in België van de merken Colruyt Meilleurs Prix, OKay en Spar is in het afgelopen boekjaar gestegen tot 30,8 procent, van 30,6 procent.
Ook aan het begin van het nieuwe boekjaar blijft het marktaandeel groeien, merkt de supermarktketen op.
De EBITDA daalde met 12,9 procent tot 741 miljoen euro. Dit is iets meer dan de 723 miljoen die analisten van ING hadden verwacht.
De bijbehorende marge verslechterde van 8,6 tot 7,4 procent, terwijl ING op 7,3 procent rekende.
De nettowinst daalde met 30,8 procent tot 288 miljoen euro.
Dividend
Colruyt wil de jaarvergadering een brutodividend van 1,10 euro per aandeel voorstellen. Dat is beduidend lager dan de 1,47 euro een jaar eerder.
Outlook
Colruyt verwacht dat de huidige macro-economische omstandigheden, die wordt gekenmerkt door een stijgende inflatie, kostenstijgingen en een laag consumentenvertrouwen, zullen aanhouden. Ook benadrukte de groep de “competitieve marktomgeving”.
Om die reden verwacht Colruyt dat het geconsolideerde nettoresultaat in het lopende boekjaar verder zal dalen.
Verder meldde Colruyt dat het belang in Newpharma is verhoogd naar 100 procent. Dit aanvullende belang werd gekocht van Korys, de investeringsmaatschappij van de familie Colruyt.