Zwak derde kwartaal voor Kinepolis

(ABM FN) Kinepolis heeft een zwakker derde kwartaal achter de rug, maar verwelkomde wel iets meer meer bezoekers dan een jaar eerder. Dit meldde de bioscoopketen donderdagochtend met cijfers.
“We hebben, zoals vooraf aangekondigd, een zwakker kwartaal achter de rug, door het gebrek aan nieuwe filmreleases”, aldus CEO Eddy Duquenne in een toelichting. De consumptie per klant blijft volgens de topman wel hoog, terwijl ook de klantentevredenheid goed bleef. “We kijken uit naar een succesvol vierde kwartaal, met een veelbelovend filmaanbod, ook op het vlak van lokale content.”
Kinepolis heeft in het derde kwartaal 7,4 miljoen bezoekers verwelkomd, tegenover 7,07 miljoen een jaar eerder.
Kinepolis ontving daarmee 74,3 procent van de bezoekers ten opzichte van dezelfde periode in 2019, mede dankzij de expansie van de bioscoopketen sinds 2019. Het herstel van het bioscoopbezoek verliep beloftevol in de eerste helft van het jaar, maar had vervolgens te lijden onder een zwakker filmaanbod, een warme zomer en veel vrijetijdsalternatieven, aldus Kinepolis.
De verkoop per bezoeker, waar bijvoorbeeld tickets, dranken en snacks onder vallen, bleef volgens Kinepolis hoog, wat zorgde voor een proportioneel hogere omzet in vergelijking met de gerealiseerde bezoekersaantallen.
De omzet bedroeg 90,1 procent van de omzet in het derde kwartaal van 2019, zonder dat dit werd gespecificeerd.
De aangepaste EBITDA na leases en nettowinst, alsook de vrije kasstroom, exclusief werkkapitaal, waren positief in het derde kwartaal.
De nettoschuld, exclusief leaseverplichtingen, bedroeg eind september 460,1 miljoen euro, tegenover 450,0 miljoen eind juni.
Kinepolis sprak geen concrete verwachtingen uit over de rest van het jaar.