Recordomzet Kinepolis in eerste zes maanden van 2023

(ABM FN) Kinepolis heeft in de eerste jaarhelft van 2023 flink betere resultaten geboekt. Dit bleek donderdag uit de cijfers van de cinemagroep.
Kinepolis boekte 25,1 procent meer omzet dan in dezelfde periode in 2022 en 19,8 procent meer dan in de eerste helft van recordjaar 2019, zo maakte de bioscoopuitbater donderdagmorgen bekend.
Ook de EBITDA aangepast voor huur en de opbrengsten per bezoeker bereikten hun hoogste niveau ooit.
Het bezoekersaantal lag echter nog steeds 5,3 procent onder dat van de eerste helft van 2019, dus voor het uitbreken van de coronapandemie.
Kinepolis realiseerde de recordomzet met 16,8 miljoen bezoekers, een stijging met 22,8 procent ten opzichte van het eerste semester 2022 of 94,7 procent van de bezoekers in het eerste semester van 2019.
De verkoop per bezoeker in de vorm van tickets, dranken en snacks steeg verder ten opzichte van 2022.
De EBITDA bedroeg in het eerste semester 82,0 miljoen euro, tegenover 68,2 miljoen euro in 2022 en 69,2 miljoen euro in 2019.
De EBITDAL of de EBITDA aangepast voor huur bedroeg 64,3 miljoen euro, tegen 50,4 miljoen euro in 2022 en 55,3 miljoen euro in 2019. De aangepaste EBITDA per bezoeker steeg van 3,68 euro in het eerste semester van 2022 naar 3,83 euro in het eerste semester van 2023.
De totale winst bedroeg 20,8 miljoen euro, of meer dan een verdubbeling van de winst die werd geboekt in de eerste helft van 2022.
De winst per aandeel kwam uit op 0,77 euro, ten opzichte van 0,34 euro in 2022 en 0,70 euro in 2019.
De vrije kasstroom kwam uit op 22,30 miljoen euro.
De netto financiële schuld, exclusief leaseverplichtingen, bleef met 422,6 miljoen euro ongeveer constant, ondanks belangrijke investeringen in onderhoud en premium filmervaringen, werkkapitaalbewegingen en een overname, aldus Kinepolis.
De hoge omzet per bezoeker weerspiegelt de toegenomen vraag naar meer beleving en zodoende ‘premium’ filmervaringen, zo stelde CEO Eddy Duquenne in de toelichting op de cijfers.
Kinepolis blijft dan ook investeren in een hogere capaciteit van premium formats en nieuwe producten in haar bioscopen, voor een divers aanbod aangepast aan verschillende doelgroepen.
De grote vraag naar beleving en het feit dat het bedrijf sinds de pandemie verder heeft geïnvesteerd in het belevingsaanbod, in combinatie met verder toenemende bezoekersaantallen zorgen voor een mooi groeipotentieel in de toekomst, meent de topman.
Op vergelijkbare basis, dus zonder de sindsdien overgenomen of nieuw geopende bioscopen, zit Kinepolis op groepsniveau immers “nog maar” aan 74,8 procent van de bezoekers in 2019.
Duquenne ziet dit de komende maanden en jaren verder positief evolueren. “We plukken nu de vruchten van de ambitieuze Entrepreneurship- en Star-plannen die we hebben gemaakt tijdens en sinds de pandemie.”