Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

Vierde kwartaal overgangsperiode voor Euronav

Vierde kwartaal overgangsperiode voor Euronav
1 feb 2024 om 08:47

(ABM FN) Euronav heeft in het vierde kwartaal minder omzet maar meer winst behaald. Dit bleek donderdag voorbeurs uit cijfers van de tankerrederij. 

“Het vierde kwartaal van 2023 is een transformatief kwartaal geweest voor Euronav. Er werd een oplossing gevonden voor de impasse met Frontline, CMB verstevigde haar positie als ankeraandeelhouder en de CMB.TECH-transactie werd aangekondigd”, aldus CEO Alexander Saverys.

Het bedrijf organiseert op 7 februari een aandeelhoudersvergadering om te stemmen over de overname van CMB.TECH door Euronav.

Het vierde kwartaal van 2023 was een overgangsperiode voor Euronav. De omzet in de laatste drie maanden van 2023 bedroeg 270,9 miljoen dollar, tegenover 368,1 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2022.

De winst voor belastingen bedroeg 411,8 miljoen dollar, waar dat het jaar voordien maar 235,8 miljoen doller was. Onderaan de streep was er een winst van 410,9 miljoen dollar. De winst per aandeel steeg van 1,17 tot 2,03 dollar.

Euronav meldde een flinke meerwaarde op verkoop van zijn schepen van 323 miljoen dollar. En er wordt een meerwaarde verwacht van ongeveer 374 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2024

Over het volledige boekjaar kwam de omzet uit op 1,2 miljard dollar. Dat is flink meer dan de 855 miljoen dollar in 2022. De winst steeg zo van 203 miljoen naar 862 miljoen dollar.

Op 28 maart worden de definitieve jaarcijfers bekendgemaakt.

Outlook

De vlootuitbreiding gaat verder met 4 VLCC’s en 2 Suezmaxen in bestelling sinds het vierde kwartaal.

De spottarieven in het eerste kwartaal van 2024 tot nu toe zien er als volgt uit: 46 procent van de spottarieven werd vastgelegd op 50.430 dollar per dag voor de VLCC-vloot en 54 procent werd vastgelegd op 54.892 dollar voor de Suezmax-vloot.

De oplopende geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten, dat goed is voor een derde van de mondiale oliehandel over zee, hebben begin 2024 de marktvolatiliteit doen toenemen.

Hoewel de olieproductie niet is beïnvloed, besluit een steeds groter aantal rederijen om niet meer door de Rode Zee te varen.

De krappe vraag-aanbodverhouding tussen tankers betekent dat een kleine marginale verstoring van het aanbod van tankers kan leiden tot hoge volatiliteit van de vrachttarieven, aldus Euronav.

Altijd op de hoogte van de laatste Ontwikkelingen op de beurs!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis niks!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.