Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

Beursblik: ING verlaagt koersdoel Umicore

Beursblik: ING verlaagt koersdoel Umicore
17 jun 2024 om 10:39

(ABM FN) ING heeft het koersdoel voor Umicore verlaagd van 19,00 naar 16,00 euro, met handhaving van het Houden advies, na de “substantiële” winstwaarschuwing van vorige week. Dat bleek maandag uit een analistenrapport.

Umicore waarschuwde vorige week dat de aangepaste EBITDA in 2024 tussen 760 miljoen en 800 miljoen euro zal uitkomen, in plaats van 900 miljoen tot 950 miljoen euro, vooral door lagere winst bij Battery Materials.

Dit komt door een groot Chinees contract dat uitgesteld is, oude contracten die eerder dan verwacht aflopen en een vertraging van de verwachte volumegroei van nieuwe contracten in Europa, omdat klanten plannen voor de transitie naar elektrisch rijden minder snel opschalen.

Hierdoor daalde de verwachte aangepaste EBITDA-winst bij Battery Materials van circa 135 miljoen naar “ongeveer break-even”, ondanks een eenmalige meevaller van 50 miljoen euro.

De onderdelen Catalysis, Recycling en Specialty Materials doen het verder zoals verwacht, meldde Umicore.

Umicore heeft de investeringen voor dit jaar al verlaagd van 850 miljoen naar minder dan 650 miljoen euro en kijkt naar mogelijkheden om de kostenstructuur aan te passen. Op 26 juli volgt een meer diepgravende evaluatie van de investeringen die “gefaseerd worden om het toekomstige groeitempo van onze klantenkring nauwkeurig te volgen.” ING denkt dat de investeringen met 1 miljard euro of meer omlaag kunnen in de periode 2024 tot en met 2027 en misschien zelfs meer, als er wordt gekeken naar de Canadese plannen of de Ionway joint venture.

Op het gebied van batterijen voor elektrische auto’s wordt inmiddels verwacht dat de lithium-ijzer-fosfaat-accu (LFP) in 2035 een marktaandeel zal hebben van 62 procent, waar die verwachting vorig jaar nog maar 45 procent was. Dit betekent dat nikkel-mangaan-kobalt-accu’s (NMC) een nichemarkt gaan worden, aldus ING. 

Recente Europese importheffingen op Chinese elektrische auto’s helpen de Europese industrie wel wat, maar kunnen een aanvoerketen vanuit Marokko in gang zetten, die vooral op LFP gericht is, in gang zetten. Die regio trok al 10 miljard euro aan Chinese investeringen aan, merkt analist Stijn Demeester van ING op. Gezien de uitdagingen in de aanvoerketen en onzekerheid over de strategie inzake Battery Materials blijft de analist terughoudendheid adviseren.

Altijd op de hoogte van de laatste Ontwikkelingen op de beurs!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis niks!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.