Lichte omzetdaling maar fors lagere winst bij Smartphoto

(ABM FN) Smartphoto Group heeft in de eerste helft van 2024 de winst onder druk zien staan. Dit bleek donderdagavond uit cijfers van het bedrijf.
Over de eerste zes maanden bedroeg de omzet van Smartphoto 29,8 miljoen euro. Daarmee daalde de omzet met 0,8 procent op jaarbasis.
Deze omzetdaling “is het resultaat van enerzijds een omzetdaling binnen het smartphoto-segment van 2,5 procent, toe te schrijven aan vooral de dalende populariteit van Communie, naast andere factoren, zoals algemeen moeilijke economische omstandigheden. Anderzijds realiseerde naYan een toename van de omzet met 2,2 procent, voornamelijk door het aantrekken van nieuwe klanten”.
Een stagnerende omzet in combinatie met stijgende kosten en verdere investeringen in extra aanwervingen bij naYan zorgden voor een daling van de EBITDA in de eerste jaarhelft. De EBITDA daalde van 3,3 miljoen naar 2,4 miljoen euro. Dat komt neer op een daling met 28 procent.
De winst daalde van 1,3 miljoen naar 0,5 miljoen euro, een afname van 64 procent.
Ondanks de onzekere algemene economische vooruitzichten, verwacht het bedrijf voor de tweede jaarhelft een stabilisering van de bedrijfsopbrengsten én de EBITDA.
TopFanZ werd vanaf de overnamedatum op 31 mei 2024 verwerkt in de geconsolideerde cijfers, en droeg aldus voor één maand bij tot de bedrijfsopbrengsten en het resultaat. Door deze acquisitie namen de voorraden wel toe van een miljoen euro naar 4,5 miljoen euro.