Inflatie en marge drukken winst General Mills

General Mills heeft in het eerste kwartaal de winst zien dalen met 14 procent, door inflatie en margedruk. Dat maakte de Amerikaanse fabrikant van verpakte voedingswaren woensdag bekend.
De omzet in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar daalde licht maar was sterker dan verwacht voor de fabrikant van onder meer Cheerios en graanontbijt uit Minneapolis.
De brutomarge daalde 130 basispunten tot 34,8 procent van de omzet onder invloed van hogere inkoopkosten en een ongunstig prijsklimaat, aldus General Mills.
De nettowinst daalde van 673,5 miljoen een jaar eerder tot 580 miljoen dollar afgelopen kwartaal, of een daling van 1,14 tot 1,03 dollar per aandeel.
De omzet daalde 1 procent tot 4,85 miljard dollar, wat beter was dan de verwachting van 4,79 miljard.
Outlook
General Mills verwacht nog steeds een vlakke tot 1 procent hogere omzet in het boekjaar, exclusief de verkoop van de Noord-Amerikaanse yoghurttak die recent werd aangekondigd.
Tegelijk heeft het bedrijf te maken met een “aanhoudend onzeker economisch klimaat voor consumenten in de kernmarkten”, maar General Mills ziet de volumetrends in 2025 geleidelijk verbeteren.
Het aandeel daalde in de handel voorbeurs 2,7 procent.