Omzet Procter & Gamble omhoog dankzij volumeherstel

Procter & Gamble heeft in het tweede kwartaal van het lopende gebroken boekjaar een hogere omzet geboekt en profiteerde daarmee van een volumeherstel in meerdere marktsegmenten. Dit bleek woensdag uit de cijfers van de Amerikaanse concurrent van Unilever, bekend van merken als Ariel, Gillette en Pampers.
De omzet steeg met 2 procent tot 21,9 miljard dollar, hetgeen meer is dan de 21,5 miljard dollar waar analisten op mikten. Op autonome basis was er sprake van een omzetgroei van 3 procent. Twee derde van die stijging was te danken aan hogere volumes, de rest aan een gunstige geografische mix. De prijsontwikkeling had geen impact. De volumes in het Beauty-segment liepen wel terug, terwijl de volumes in Healthcare vlak waren. In het segment Baby, Vrouw en Familie stegen de volumes met 4 procent.
De brutomarge van Procter werd wel geraakt door onder meer hogere grondstofprijzen en duurder transport.
In het afgelopen kwartaal werd een winst geboekt van 4,6 miljard dollar, ofwel 1,88 dollar per aandeel. Dit was een jaar eerder nog 3,5 miljard dollar, of 1,40 dollar per aandeel. Toen moest Procter nog een afschrijving doen van 1,3 miljard dollar op de Gillette-activiteiten.
Exclusief eenmalige posten, bedroeg de aangepaste winst ook 1,88 dollar per aandeel. Analisten mikten hier vooraf op 1,86 dollar.
Het aandeel steeg woensdag met 2,7 procent voorbeurs.

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.