Beursblik: blokkade van importheffingen Trump creëert meer onzekerheid

Een Amerikaanse rechter heeft besloten de importheffingen van president Trump grotendeels te verbieden en dat creëert nog meer onzekerheid over het Amerikaanse handelsbeleid. Dit stelden economen van ING donderdag in reactie op het vonnis.
Hoewel de importheffingen van 10 tot 30 procent voor landen als China, Canada, Mexico en de rest van de wereld hiermee voorlopig van tafel zijn, blijven de tarieven op sectorniveau, voor staal, aluminium en auto’s, van kracht.
“We verwachten dat het tempo van de sectorale tarieven zal worden opgevoerd en er binnenkort waarschijnlijk aanvullende maatregelen zullen worden aangekondigd”, aldus ING.
Dit zal belangrijk zijn voor de lopende onderhandelingen met de EU en China; “de onderhandelingen die de grootste impact hebben op de wereldeconomie en de financiële markten”, volgens de economen, die dan ook waarschuwen voor “te veel opluchting of zelfs zelfgenoegzaamheid op dit moment.”
Voor bedrijven is de gerechtelijke uitspraak een reden om nog meer te pushen om ook de sectorale importheffingen af te schaffen, aldus ING. Op 30 april genereerden deze tarieven 26,8 miljard dollar aan douane-inkomsten voor boekjaar 2025.
In het geval van Europa heeft het grootste deel van de Amerikaanse importheffingen betrekking op de autosector en dit deel blijft gewoon van kracht.
“Als de Amerikaanse regering doorgaat met de voorgenomen tarieven of quota op Europese farmaceutische producten, zou het grootste deel van de Europese export naar de VS nog steeds onderworpen zijn aan tarieven van meer dan 20 procent”, meent ING.
Tot slot zou deze juridische tegenslag voor Trump kunnen leiden tot agressievere tarieven of andere economische beleidsaankondigingen, die van invloed kunnen zijn op belangrijke handelspartners.
“Laten we niet vergeten dat een van de redenen voor de huidige handelsspanningen niet alleen het tekort op de handelsbalans van de VS was, maar ook de zoektocht naar extra overheidsinkomsten. Het gebrek daaraan zou het huidige debat over de (on)houdbaarheid van de schuld verder aanwakkeren”, volgens de economen.