Beursblik: AB InBev troeft Heineken af

AB InBev heeft in de afgelopen maand het marktaandeel zien aantrekken, ondanks dat de biervolumes terugliepen, terwijl het marktaandeel van concurrent Heineken juist daalde. Dit stelden analisten van Bank of America woensdag in een rapport.
AB InBev zag wel het marktaandeel gemeten in volumes met 37 basispunten aantrekken op jaarbasis in de afgelopen vier weken. Vooral de merken Busch en Michelob Ultra deden het goed. Bud Light en Budweiser blijven evenwel op de prestaties drukken. De cocktailmerken van AB InBev groeien ondertussen hard, zag Bank of America.
Heineken zag de volumes in de VS fors teruglopen met ruim 11 procent, een versnelling van de krimp van 8 procent een maand eerder. De grote merken van Heineken, naast Heineken Bier ook Dos Equis en Tecate, kenden dalingen van rond de 11 tot 12 procent.
Op beide bieraandelen heeft Bank of America een koopaanbeveling.
Het aandeel Heineken koerste in Amsterdam 1,8 procent lager en AB InBev daalde in Brussel met 1,9 procent.