Media: Worldline negeerde jarenlang fraudesignalen

Het Franse betaalbedrijf Worldline, dat jaarlijks meer dan 500 miljard euro aan betalingstransacties verwerkt, heeft de afgelopen jaren structureel fraude door klanten toegedekt. Dit zou blijken uit onderzoek van een collectief van internationale media.
In dit onderzoek bleek dat Worldline dikwijls wegkeek als een klant regelmatig in verband werd gebracht met verdachte transacties.
Wordline reageerde woensdag op de aantijgingen door te stellen dat het in sectoren met hoge risico’s actief is, waaronder de online gokmarkt, en sinds 2023 het risicoraamwerk heeft aangepast om volledig te voldoen aan alle wet- en regelgeving. Om die reden beëindigde Wordline contracten van klanten die in 2024 goed waren voor 130 miljoen euro aan omzet, hetgeen al eerder werd gecommuniceerd.
“Als gevolg ligt de frauderatio onder het sectorgemiddelde”, aldus Worldline.
Het betaalbedrijf nam sindsdien naar eigen zeggen extra maatregelen om fraude aan te pakken. “Wordline blijft volledig toegewijd aan strikte naleving van regelgeving voor risicopreventie.”
Beleggers deden het aandeel Wordline vanochtend massaal van hand. Het aandeel koerste in Parijs circa 21 procent lager.