H&M boekt kleine omzetstijging

Hennes & Mauritz heeft in het tweede kwartaal de omzet minder hard zien stijgen dan verwacht. Dit bleek donderdag uit cijfers van de Zweedse retailer.
De omzet in het tweede kwartaal, dat liep van 1 maart tot en met eind mei, steeg met 1 procent in lokale valuta. Analisten van UBS mikten vooraf op een groei met 2 procent. H&M had wel 4 procent minder vestigingen open aan het einde van het kwartaal ten opzichte van een jaar eerder.
Het derde kwartaal is ook rustig begonnen, waarbij de omzet in juni naar verwachting met 3 procent steeg, gerekend in lokale valuta.
H&M heeft te kampen met toegenomen concurrentie van goedkope online platformbedrijven zoals Shein en Temu, maar ook van Zara-eigenaar Inditex.
CEO Daniel Erver hoopt met investeringen in het assortiment en marketing meer klanten aan te trekken. Verder wil het Zweedse bedrijf de productie naar de kernmarkten halen en overweegt het een focus op goedkopere kleding om een bredere prijscategorie te krijgen.
H&M liet verder weten maximaal 1,1 miljoen eigen aandelen te gaan inkopen voor een maximale prijs van 175 miljoen Zweedse kroon.
Het aandeel H&M steeg donderdagochtend met 7,8 procent.