Onzekerheden wegen op beurskoers Miko

(ABM FN) Op de beurs van Brussel is koffiegroep Miko één van de kleintjes, een aandeel dat in niet zo veel portefeuilles is terug te vinden. Het aandeel wordt eigenlijk alleen maar gevolgd door KBC Securities, zodat van de kant van de analisten weinig steun moet worden verwacht.
Volgens Karl Hermans, de nieuwe CEO, is dat spijtig. Miko blijft volgens hem voor investeerders met een lange termijnperspectief een mooie belegging, net omdat het 225-jarige bedrijf gerund wordt voor de eeuwigheid, zonder teveel focus op de waan van de beursdag.
Hermans is ervan overtuigd dat de koers uiteindelijk wel zal volgen, zei hij in gesprek met ABM Financial News.
Er speelt momenteel een hele reeks zaken, aldus de CEO. Ten eerste is er natuurlijk de onzekere geopolitieke toestand. Oorlogen in Oekraïne en het Midden-Oosten, een wispelturig Amerikaans economisch beleid. Dat creëert allemaal onzekerheid. In onzekere tijden is het aantrekkelijk om te speculeren op een grondstof zoals koffie. De vraag naar koffie is in West-Europa erg standvastig, maar groeit nog in opkomende economieën of typische thee-landen zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk.
Ten tweede heerste er sinds corona nog steeds grote logistieke wanorde. “Door corona werd de hele containertrafiek letterlijk door elkaar geschud. Schepen en containers waren niet meer waar ze zouden moeten zijn, rederijen verlegden hun routes, de rode zee wordt nog steeds vermeden… En deze chaos duurt nog steeds voort.” Hierdoor zijn aanvoertijden onzeker, de magazijnen in het westen zijn nog steeds leeg en door de hoge prijzen, blijft het te duur om grote voorraden aan te houden.
Ten derde wordt ook de koffiehandel geconfronteerd met de almaar verder gaande Europese regels rond ontbossing, de EUDR, “waarbij we zullen moeten bewijzen dat de koffies die we op de markt brengen niet van akkers komen die voor 2020 nog bos waren.” Deze regels zijn zo ambitieus dat ze vorig jaar nog werden uitgesteld.
Dat creëert natuurlijk weer onzekerheid. Bovendien schiet men hier zichzelf in de voet, meent Hermans. Al die voorwaarden zijn zo detaillistisch en complex dat ze veel werk en aandacht van mensen vragen. Deze middelen zouden beter rechtstreeks in bosbehoud worden gepompt, maar nu verdwijnen ze vooral in de zakken van dure consultants, vindt de CEO.
En dan is er de klimaatopwarming. Extreme weersomstandigheden leiden tot grote onregelmaat in de oogsten. Als je weet dat een land als Brazilië meer dan 30 procent van de wereldproductie van groene koffie uitmaakt, is het ook logisch dat berichten over droogte, stormen of vorst in Brazilië telkens grote schokken in de prijzen veroorzaken. “Met al die speculatie zie je dan ook wel degelijk een correlatie tussen het Braziliaanse weerbericht en de koffieprijzen.”
Toch meent Miko dat er niet echt van een structurele schaarste kan worden gesproken. “Als we toeleveringsproblemen hebben, dan zit de oorzaak meer in de logistiek dan een te kort schietende wereldproductie.” Boeren zijn ook slimme mensen en als iedereen in de keten er wat aan mag verdienen volgt ook het aanbod. “We zien tegenwoordig nieuwe koffie-origines zoals Florida of wat denk je van “Europese” koffie uit de Azoren?”
Intussen stabiliseert de markt voor Arabica-koffie nu iets onder de hoogste niveaus van december en april, “maar het is te vroeg om daar veel vertrouwen uit te putten”. Het huidige prijsniveau blijft, afgezien van de laatste zes maanden een afgetekende all time high.
Die hogere koffieprijzen hebben volgens Hermans ook een flinke impact. Koffieservicebedrijven als Miko hebben vaak lange termijncontracten waarbij prijsherzieningsclausules worden voorzien die gekoppeld zijn aan de inflatie of de gezondheidsindex. Dan krijg je in Europa gemiddeld 2,2 procent prijsstijging voor iets dat 60 procent gestegen is, aldus de CEO.
Daarbij wordt koffie verhandeld in dollars, dus ook de wisselkoers heeft zeker een invloed, maar die verbleekt natuurlijk bij de totale stijging van de koffieprijs. “In 2024 werkte de dollar 6 procent in ons nadeel […]. Dit jaar vijlt een daling van 10 procent weer wat van de scherpe kantjes af, maar wij staan op de echte koffiemarkt en speculatie is niet waar wij ons geld mee moeten verdienen.”
“Wij hebben als actoren in het echte koffielandschap vooral baat bij stabiliteit”, benadrukte de CEO.
De impact van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump zal meevallen, denkt Hermans. “We exporteren niet naar de VS, dus ik zie weinig directe gevolgen. In tegendeel, de schade die hij aanricht aan de dollarkoers speelt, zoals gezegd, in ons voordeel. Het feit dat de VS nu financiële handelsbarrières creëert compenseert misschien een stukje de administratieve bemoeilijking die we in Europa zien, denkt de topman.
Over de bonusbetwisting door Paccor dat Mikopac in 2021 van Miko heeft overgenomen, is volgens de CEO nog steeds niets nieuws te melden. Op onze jaarvergadering maakten we al bekend dat we er volgens ons en onze adviseurs recht op hebben, maar de gesprekken met Paccor liepen voorlopig op niets uit. “We volgen nu de contractueel overeengekomen procedure om alsnog ons punt te maken.”
Tot slot vroeg ABM Financial News Hermans naar de ontwikkeling van de beurskoers van Miko.
“De laatste 5 jaar waren erg atypisch”, antwoord de CEO. “Tijdens corona namen we afscheid van onze kunststofdivisie, waardoor we een geoliede machine inruilden voor twee investeringen waar veel werk aan was, namelijk het Nederlandse Maas en private label brander SAS.”
Ondertussen is alweer afscheid genomen van SAS, maar bij Maas lijkt het volgens Hermans de goede richting uit te gaan. “Helaas valt dan net dit jaar de koffieprijscrisis op ons dak. Het viel dan ook te verwachten dat onze koers hieronder zou lijden.”
Maar met een EBITDA van 36 miljoen en een solvabiliteit van meer dan 40 procent “zijn we sowieso wel veel meer waard dan onze huidige marktkapitalisatie”, vindt Hermans.
Maar de beurs volgt nu eenmaal zo haar eigen logica de laatste jaren. “Kijk bijvoorbeeld naar een bedrijf als Tesla dat ondanks zwaar tegenvallende verkoopresultaten nog steeds bijzonder hoog noteert.”
“Met Miko zijn we natuurlijk geen techaandeel en zwemmen we in veel kalmer water, maar we blijven voor investeerders met een lange termijnperspectief een mooie belegging, net omdat we ons 225-jarige bedrijf runnen voor de eeuwigheid, zonder teveel focus op de waan van de beursdag. Ik ben ervan overtuigd dat de koers uiteindelijk wel zal volgen”, besloot Hermans het vraaggesprek.