WPP verlaagt outlook

De Britse reclame- en communicatiegigant WPP heeft de financiële prognose voor het hele jaar verlaagd, vanwege de verwachting dat aanhoudende macro-economische onzekerheid de uitgaven van klanten zal drukken. Dit bleek woensdag uit een tradingupdate van het bedrijf.
De Britse reclame- en marketingdienstverlener verwacht dat de vergelijkbare omzet exclusief doorberekeningskosten dit jaar met 3 tot 5 procent zal dalen, vergeleken met een eerdere schatting van een gelijkblijvende prestatie tot een daling van 2 procent.
De nieuwe prognose volgt op de verwachting dat de vergelijkbare omzet in de eerste helft van het jaar naar verwachting met 4,2 tot 4,5 procent zal zijn gedaald, na een daling van 5,5 tot 6,0 procent in het tweede kwartaal.
Het bedrijf verwacht ook een daling van de operationele winstmarge op jaarbasis van 50 tot 175 basispunten, vergeleken met de eerdere prognose van ongeveer een gelijkblijvende winst.
“Sinds het begin van het jaar hebben we te maken gehad met een uitdagende handelsomgeving met toenemende macro-economische druk en een lagere omzet uit nieuwe activiteiten”, aldus CEO Mark Read.
“Hoewel we verwachtten dat het tweede kwartaal vergelijkbaar zou zijn met het eerste kwartaal, waren de prestaties in juni slechter dan verwacht en we voorzien dat dit handelspatroon van de eerste helft zich in de tweede helft zal voortzetten.”
Voor de eerste helft verwacht WPP een operationele winst te rapporteren tussen de 400 en 425 miljoen pond, wat overeenkomt met een margedaling van 280 tot 330 basispunten op jaarbasis.
