Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

BERNARDS WEEKLY – Disruptie met een grote T

BERNARDS WEEKLY – Disruptie met een grote T
6 aug 2017 om 15:19

Tesla is een normaal verschijnsel geworden op straat. Overal zien we wel een model S staan en recent ook zo’n grote (lelijke) model X. Net als met de smartphone revolutie, zie je dat aanpassing aan het nieuwe normaal razendsnel gaat. Een vol-elektrische auto was drie jaar geleden nog een noviteit. Ik heb zelf een tijdje in een BMW I3 rondgereden en los van de ‘battery-stress’ is het rijgedrag soeverein.  Over twee jaar al maakt Volvo geen auto’s meer die alleen maar op fossiele brandstoffen rijden. Dit is niet als kijken naar gras dat groeit. Dit gaat veel sneller. Te snel voor Tesla?

De vraag is of bestaande oude autofabrikanten in staat zijn om zich snel aan te passen. BMW is goed op weg, met de I3 en I8, maar bij Mercedes is het opvallend stil.  De waarde van beider bedrijven is sinds 2015 met zo’n 30% afgenomen, tot ca. EUR 60 mrd nu, terwijl Tesla, dat nog nooit winst heeft gemaakt, het afgelopen jaar in waarde is gestegen met 50%, van USD 35 mrd naar ruim USD 50 mrd nu, ca. 10 keer de jaaromzet (dus niet de winst…).

Dit heeft natuurlijk alles met de lange termijn te maken. De vraag is echter of Tesla het allemaal waar kan maken en de oude garde, die niet stil zit, links en rechts kan inhalen. De hypegevoelige markt denkt schijnbaar van wel. Maar ook al heeft Tesla de wind in de zeilen, het kan onmogelijk over 5 jaar miljoenen auto’s maken. Alleen al in de VS worden er zo’n 6 mln stuks per jaar gekocht. Tesla kan er momenteel zo’n 100.000 maken en hoopt te groeien naar een capaciteit van 500.000 stuks over 3 jaar. Dat is nog steeds maar 0,5% van de wereldmarkt van bijna 100 mln auto’s. Wie moet er dan de komende jaren voorzien in die andere 99,5%? De oude garde dus. Ik denk daarom dat indien de gevestigde orde, in Azië en Europa, de omslag naar verdere elektrische aandrijving zich snel eigen kan maken, Tesla straks bedankt wordt voor de elektrische revolutie, maar dat de winsten door BMW en Hyundai worden gemaakt.

Voorlopig kan de markt er anders over denken en met het uitleveren van de Model 3 mag ook best bewondering getoond worden over dit staaltje van innovatieve disruptie. Toch is het niet Tesla dat straks de resten van de industrie opkoopt, zoals Ryanair dat doet in luchtvaartland. Het is ook niet Tesla dat iedereen van een auto voorziet, zoals Apple wel de capaciteit heeft om iedereen van een smartphone te voorzien. Tesla heeft vooralsnog te weinig slagkracht om de grote jongens te doen wankelen. Een auto is nu eenmaal geen smartphone. Ook niet over drie jaar. Ik ben benieuwd of tegen die tijd de waarde van Tesla meer dan die USD 50 mrd is.  Als je Tesla ooit met een (hoge) koers/winstverhouding van 20 wilt kunnen waarderen, dan moet het dus USD 2,5 mrd winst maken op het huidig aantal aandelen, USD 5.000 netto per verkochte auto.  Ik vraag me het af. Want ooit moet een beloftevol talent ook gaan leveren. Of je nu Neymar heet of Tesla. Daarom zou ik eerst willen zien en dan geloven.

Als om mijn betoog te onderstrepen staat er deze zaterdagochtend een artikel in de Financial Times, die meldt dat Toyota en Mazda samen in de VS een grote fabriek gaan bouwen en gaan samenwerken op het gebied van elektrische aandrijving en zelfrijdende auto’s.

 

Week  31

 

Tesla: Model 3 is een hit

Tesla, de fabrikant van elektrische auto’s, heeft succes met zijn nieuwe Model 3. Sinds de officiële presentatie afgelopen vrijdag kreeg het bedrijf naar eigen zeggen per dag gemiddeld 1800 bestellingen binnen voor de nieuwe wagen, zo meldde het concern vrijdag bij de publicatie van de cijfers. Naast het succes van de nieuwe auto, deed Tesla het ook goed met zijn andere modellen. De omzet van Tesla viel in het tweede kwartaal met 2,8 miljard dollar veel hoger uit dan dezelfde periode een jaar eerder toen 1,3 miljard werd opgehaald, geholpen door de grotere vraag naar de sedan Model S en de SUV Model X. Het verlies van 336 miljoen dollar was volgens kenners ook minder dan waar rekening mee werd gehouden. Een jaar eerder resteerde een tekort van 293 miljoen dollar. Tesla leverde in het tweede kwartaal 22.026 auto’s af. Dat betekende een stijging met 53 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf deed geen voorspelling over het aantal auto’s dat Tesla in heel 2017 verwacht te leveren. Wel meldde het bedrijf dat het in het derde kwartaal meer dan 1500 auto’s van het Model 3 zal produceren. De leveringen buiten de VS zullen daarbij aan het eind van 2018 aanvangen.

Redelijk betaalbaar
De Model 3 is in vergelijking met de andere Tesla-auto’s redelijk betaalbaar. De auto’s die nu van de band rollen gaan voor een prijs van 49.000 dollar van de hand. De beloofde auto’s van 35.000 dollar per stuk rollen vanaf november van de band.  Volgens Tesla-topman Elon Musk heeft de automaker al meer dan 500.000 orders voor de Model 3 binnen. Althans dat zei hij vrijdag. Het getal werd woensdag niet genoemd of bevestigd. De nieuwe auto werd al voordat hij in productie werd genomen verkocht. Klanten deden daarbij een aanbetaling van 1000 dollar.

 

Toyota en Mazda bouwen een fabriek in de VS ter waarde van USD 1,6 mrd
Toyota en Nissan hebben besloten gezamenlijk een fabriek te bouwen in de VS ter waarde van USD 1,6 mrd, met een capaciteit van ca. 300.000 auto’s. De twee autofabrikanten gaan tevens samenwerken om zelfrijdende en elektrische auto’s te bouwen, om de grote concurrentie uit Sillicon Valley het hoofd te kunnen bieden.

 

Sterke groei vraag luchtvrachtvervoer
De wereldwijde vraag naar luchtvrachtvervoer is in de eerste helft van dit jaar op jaarbasis met meer dan 10 procent gestegen, wat neerkomt op de sterkste groei sinds 2010. Dat maakte luchtvaartassociatie IATA woensdag bekend. De vraag lag bovendien bijna drie keer zo hoog als het gemiddelde groeitempo van 3,9 procent in de afgelopen vijf jaar. In Europa nam de vraag met meer dan 14 procent toe en in Noord-Amerika met bijna 13 procent. In Azië was sprake van een groei met 10 procent, en ook bijna 10 procent in Latijns-Amerika. In het Midden-Oosten gingen de zaken wat minder uitbundig met een stijging van de vraag met 3,7 procent. De capaciteit nam met 3,6 procent toe, terwijl de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen halfjaar klom naar 44,8 procent.

 

Vraag naar vliegreizen groeit meest in jaren

De wereldwijde vraag naar vliegreizen is in de eerste helft van dit jaar flink gestegen. Volgens de internationale luchtbrancheorganisatie IATA was sprake van de sterkste groei in twaalf jaar. Vliegen is momenteel extra populair vanwege gunstige economische omstandigheden en de relatief lage prijzen voor een ticket. Passagiers legden bij elkaar 7,9 procent meer kilometers af in het vliegtuig dan een jaar eerder. In de maand juni ging het om een plus van 7,8 procent. Vliegtuigen zaten daarbij voller dan ooit in een eerste jaarhelft. Volgens IATA was door de bank genomen 80,7 procent van de stoelen bezet. Ook voor de huidige vakantieperiode is de brancheorganisatie optimistisch gestemd. IATA-baas en voormalig Air France-KLM-topman Alexandre de Juniac waarschuwde wel dat luchthavens en maatschappijen wereldwijd moeite hebben met het verwerken van alle passagiersstromen. Verder merkte hij op dat de lage ticketprijzen van tijdelijke aard zijn. Als de kosten voor de branche stijgen, zullen de prijzen waarschijnlijk weer wat omhoog gaan.

 

Iets sterkere groei economie eurozone
De economie van de eurozone is in het tweede kwartaal iets sterker gegroeid dan in het eerste kwartaal. De groei bedroeg 0,6 procent op kwartaalbasis, tegen een herziene 0,5 procent in de eerste drie maanden van dit jaar, aldus voorlopige ramingen van het Europees statistiekbureau Eurostat. Het cijfer komt overeen met de gemiddelde prognose van economen. De groei in het eerste kwartaal werd neerwaarts bijgesteld van eerder gemelde 0,6 procent. Op jaarbasis groeide de economie van het eurogebied in de afgelopen periode met 2,1 procent.  Voor de gehele Europese Unie werd door Eurostat ook een groeitempo van 0,6 procent gemeten. Ten opzichte van een jaar geleden ging de economie van de EU met 2,2 procent vooruit. ING-econoom Bert Colijn stelde in een reactie dat de economie van de eurozone een sterke eerste jaarhelft achter de rug heeft, vooral gedreven door een sterke binnenlandse vraag. Al met al staat de economie van het eurogebied er gezond voor en lijkt er voor de rest van dit jaar een verdere flinke groei aan te komen, aldus Colijn.

 

Werkgelegenheid VS in de lift
De werkgelegenheid in de Verenigde Staten is in juli opnieuw sterk aangetrokken. Dat blijkt uit cijfers die het Amerikaanse ministerie van Arbeid vrijdag heeft gepubliceerd. Volgens de overheid kwamen er vorige maand per saldo 209.000 nieuwe banen bij in ’s werelds grootste economie, exclusief de landbouwsector. Er werd door economen in doorsnee gerekend op een aanwas met 180.000 banen. De banengroei in juni werd herzien naar 231.000, van een eerder gemelde 222.000 nieuwe arbeidsplaatsen.  De werkloosheid in de VS daalde naar 4,3 procent, van 4,4 procent een maand eerder. Dat cijfer komt overeen met de consensus van economen.

Federal Reserve
De groei van het aantal banen komt bijna volledig op het conto van het Amerikaanse bedrijfsleven. Het gemiddelde uurloon nam op maandbasis met 0,3 procent toe en de gemiddelde werkweek was stabiel op 34,5 uur. De banenmarkt speelt een belangrijke rol bij het rentebeleid van de Federal Reserve. Meevallende cijfers over de banenmarkt vergroten de kans dat de Fed later dit jaar overgaat tot een nieuwe renteverhoging.

 

Nederland grootste bier-exporteur Europa
Nederland is de grootste bierexporteur van Europa. Vorig jaar werd 1,9 miljard liter in Nederland gebrouwen bier geëxporteerd, blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. Dat is 200 miljoen liter meer dan Duitsland exporteert en 400 miljoen liter meer dan België. Europees bier wordt vooral uitgevoerd naar de Verenigde Staten en China. De helft van het geëxporteerde bier gaat naar die twee landen. Qua productie staat Nederland met 2,6 miljard liter bier op de vijfde plaats, net voor België dat vorig jaar 2,3 miljard liter bier brouwde. Duuitsland nam met 8,3 miljard liter ruim een vijfde van de bierproductie in de Europese Unie voor zijn rekening en was daarmee de grootste producent. Het Verenigd Koninkrijk, Polen en Spanje bleven Nederland ook voor. In totaal werd vorig jaar in de Europese Unie 39 miljard liter bier gebrouwen. Er wordt weinig bier van buiten de EU gedronken, maar als dat wel gebeurt, dan is Mexicaans bier het populairst. Bijna de helft van het van buiten de EU geïmporteerde bier kwam uit dat land: 179,5 miljoen liter. Servisch, Amerikaans, Wit-Russisch, Chinees en Russisch bier zijn alle minder populair.

Altijd op de hoogte van de laatste Ontwikkelingen op de beurs!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis niks!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.